Як і говорять досвідчені особи, перший рік на домашньому навчанні — це певний стрес не тільки для учня, але і для усієї сім’ї. На то воно і сімейне, що стосується усієї сімейної системи. Звісно, для нас усіх це також була абсолютна перебудова способу життя, розкладу дня, і, найголовніше, привід змінюватись нам усім — і дорослим і малим. Як я і очікувала, найперше, домашнє навчання буде шаленим особистісним розвитком для мене. І я кажу не тільки про опанування наново програми першого класу ) Хоча і тут для мене були відкриття. Я, нарешті, навчилась досконало робити розбір слова, взнала “три правила букви Я”, вдосконалила свою англійську, вивчила рослини і тварин з червоної книги, ну і ще багато всього цікавого )) Не впевнена, що все це опанував і мій Назар, але точно щось в голові лишилось. Найголовніше, в чому мені довелось вдосконалюватись, це зберігати спокій і нескінченне терпіння. Як зараз кажуть, відрощувати дзен. Це просто найперша умова для домашнього навчання — мати багато терпіння, і бути готовим набувати дуууже багато терпіння. Пояснювати в стопятсотий раз те, що ти думав дитина давно зрозуміла, але після запитання на тему каже “не знаю”. Нічому не дивуватись — коли думаєш, що це легко, а виявляється, що це неймовірно складно. Дійсно, якщо нам легко писати, це не означає, що легко опановувати письмо дитині. Нє, ну, можливо, є діти, яким все легко дається, вони схоплюють на льоту і роблять уроки самі за 15 хвилин. Дійсно, такі є, я бачила на власні очі. Я чомусь так думаю, що з такою дитиною легко вчитись і дома. Саме такі діти вдома опановують 2 класи шкільної програми за рік, і їхні мами пишуть радісні пости по типу “Як легко і приємно вчитись дома”. Але є інші діти, середньостатистичні. Які не дуже хочуть напружуватись. Найбільше хочуть дивитись мультики, гратись лего та майнкрафт і гуляти з друзями на вулиці. А писати не дуже хочуть. І ось, саме для таких дітей потрібно багато терпіння. При чому, я так підозрюю, не тільки для того, щоб вчитись дома. Як свідчать знайомі мами, діти яких вчаться в звичайних школах, роблення дома уроків також вимагає дууууже багато терпіння батьків і здатність опановувати своїми емоціями (культурно виражаючись). Якщо з дитиною нелегко в школі, то також, скоріше за все, дома буде не дуже легко. Хіба, якщо зовсім забити на шкільну програму, і дозволити дитині дивитись мультики, гратись лего і гуляти з друзями на вулиці необмежено.
Звісно, я намагалась робити уроки найцікавішими, видумували з Назаром різні веселі штуки. Але я особисто, на даному етапі свого розвитку, не вмію робити цікавим абсолютно все навчання. Все одно, найпростіший для мене спосіб — вчити по підручниках. Вибираючи матеріал залежно від того, що опанувала дитина, що ні, і що найважливіше. Шукати щось цікавеньке в інтернеті, вплітати те цікавеньке із шкільної програми в життя — іноді вдавалось, але переважали суворі навчальні будні. Як сказав в кінці навчального року Назар: “Виявляється, вивчити математику не складно. Просто треба зробити купу нудних прикладів.” Просто неможливо мамі (враховуючи наявність другої малої дитини) готувати їжу і т.д., водити на гуртки, прогулянки і кожного дня готувати цікаві заняття на кожен предмет. Або ти спиш вночі, або готуєш щось цікаве. Тут допомагають гуртки, секції, студії, щоби навчанням займався ще хтось, розділення обов’язків між батьками. Тому домашнє навчання стосується не тільки мами і дитини, а і чоловіка, і братів-сестер, і навіть бабусь. Велика подяка моєму чоловіку та іншим за розуміння, підтримку і посильну допомогу! Домашнє навчання насправді об’єднує сім’ю і дозволяє укріпити стосунки. Між усіма членами родини. Взаємопідтримка і взаємодопомога. Хто в школі буде говорити стопятсот разів “ти зможеш” і робити перерви на обійми? Або дозволяти ніндзя лего-фігуркам допомагати робити складні приклади. Сміятись і плакати. Просто бути разом.
В руках посудина, якій 4 тис. років |
Вчитись на вулиці, як я планувала, у нас виходило дуже мало. Природознавство добре вчити на вулиці, коли тепло. Згадую, як ми хотіли подивитись на будову птахів, і за всю прогулянку не побачили жодної пташки, жодного маленького голуба, всі поховались )) А якщо на вулиці гарна погода, то гуляє повно друзів, з якими так хочеться погратись. І зовсім нема бажання нагружати дуже навчанням. Та і просто наздогнати його складно на вулиці )) Ну і письмо — тільки вдома. Те, на що потрібна зосередженість, також краще вивчається вдома. На вулиці зосередженість тікає за друзями. Але, звісно, в процесі життя вплітається дещо з програми. Назар прекрасно рахує свої гроші. Йому подобається їздити зі мною в поїздки і ходити в музеї, а там багато що вивчається, окрім шкільної програми. Про наскельний живопис і стародавні народи з їх способом життя. Замки, підземелля, водоспади і печери. Малювання на природі. Квест на вулиці. На Хортиці попрактикувався в наметовому житті, пилянні дров, і, навіть, прийняв участь в археологічних розкопках. Також взяв участь в лего-фестивалі в Київі. Ще були надзвичайно цікаві заняття в альтернативному навчальному просторі “Крок”, які Назар чекав кожного разу, дякую Зоряні. Багато всього було цікавого і захоплюючого… Просто це не завжди вписується в шкільну програму )
На кам’яних могилах біля Мелітополя |
Дуже мені заважав цей рік мій “комплекс відмінниці”. Я завжди дуже добре вчилась, тому просто не уявляла як можна інакше, ніж просто вчити все і дуже багато. Доводиться трохи зменшувати свої вимоги, не писати фантастичні нереальні плани, щоб не перетворити навчання в муку для мене і Назара. В цьому плані мені було дуже важко, і я досі ще не віднайшла ідеальний баланс вимог, щоб і шкільну програму опанувати, і не травмувати своїми завищеними вимогами дитину. Можу сказати, що дома ті ж самі шкільні завдання у нас робляться набагато повільніше, тому часу витрачаємо трохи більше, а робимо менше. Але у кожної дитини свій темп. І це не завадило нам опанувати програму. Тут мені ще також є над чим працювати, як завжди, над собою. Щоб прийняти дитину такою, як вона є, іншою, не такою, як ти.
Трохи про екстернат. Ми ходили кожні два тижні на консультації з усіх предметів. З одного боку, ці консультації дозволяли нам бачити де ми знаходимось, в порівнянні з нашим класом. Це дисциплінувало, але і додавало трохи істерії “а-а-а, ми відстали на 2 сторінки”, як наслідок, більше напруженості в навчанні. Під час цих зустрічей Назар писав перевірні роботи, відповідав вчителю на запитання. Кожні два тижні це були як маленькі екзамени і великий стрес. Хоча, мушу сказати, не такий великий, як відвідування школи. (Знову ж таки, це все дуже індивідуально, це наш досвід. Для когось відвідування школи не є стресом). Також, кожного разу це був стрес для мене, і, так підозрюю, для вчителів також )) Основна причина цього — в звичайних школах нема жодних інструкцій як працювати з дітьми на екстернаті. В школі екстернів в Київі, впевнена, є усі інструкції. В тернопільських звичайних школах — нема ні інструкцій, ні досвіду. Як вчителі собі придумають. Тому, нерідко була ситуація, що ми вчили одне, а виявляється треба ще це і це. Кожного разу вимоги могли мінятись. Практично ніколи знання не були достатньо хорошими, а вимагали від нас знати усе. Наша вчителька дійсно добре робить свою роботу, намагається навчити усіх учнів добре. Але її перфекціонізм плюс мій синдром відмінниці не дуже позитивно впливали на Назара і його бажання вчитись. Також були гарячі розмови з вчителями про червону пасту і стрес у дитини від неї, і ще про багато речей, без яких вчителі не уявляли собі роботи з учнями, і які міністерство, на щастя, відмінило в цьому (2016) році. Халелуйя!
Весь цей компот досвіду співпраці зі школою в форматі екстернату спонукав нас не випробовувати долю в пошуках іншої школи з екстернатом, а поступити в платну дистанційну школу Ангстрем в Харкові. Ми очікуємо отримати освітні послуги і менше вимог, щоб можна було вільніше зосереджуватись на тому, що цікавить Назара. Але про це читайте в наступних серіях нашого серіалу ))