Частина 3. Рутина і цікавинки. Практична сторона питання.

Про кількість завдань на день. Спочатку я не говорила які уроки на цей день, які завдання. Якщо я одразу оголошувала плани, Назар впадав в паніку “Ой як багато…” і взагалі переставав щось робити. Зараз я бачу, що йому вже зараз легше взнати “меню” на сьогодні, тоді він орієнтується скільки лишилось вчитись, бачить повну картину. Певним чином керує процесом, має можливість вирішити доробити завдання в інший день (на вихідних). Взагалі, хочу більше залучати Назара до планування уроків і своїх справ, але ще не зовсім знаю як це реалізувати.

Рутинне, дань шкільним вимогам

– шкільні прописи, пишемо 2 частину. Одну сторінку на день, не кожного дня. Зазвичай зранку, як розминка перед навчанням 🙂 Мені зручно, що прописи на друкованій основі й не треба нічого видумувати. Можна дати завдання і піти готувати їжу, пише сам.

– списування. Із словом “Списування”. Тренує уважність, відпрацьовуються з’єднання. Вже набагато легше, хоча все ще складно. Не подобається списувати тексти з букваря, але я даю, щоб він міг працювати з букварем і знав ці тексти, про що мова йде. Списуємо з перервами, в кілька підходів. Писанину, як найскладніше, ставлю на самий ранок, поки є уважність і сили працювати. Часто треба сидіти поруч для моральної підтримки, щоб не здався “о, як ще багато писати”, не втік, щоб доробив справу до кінця. Щоб не забував ставити крапки в кінці речень і не відволікався на читання заголовків книжок, ігри з лего-людинками і ще щось там. Вчимось гарно виправляти помилки, або робити їх непомітними. Всьому дитину вчити треба, сам не вміє приховувати свої помилки 🙂

– розбір слова, певна форма запису того розбору. Символи звуків в квадратних дужках, розділення на склади, наголос, саме слово, кількість звуків, букв. Не забувати про усі потрібні тире, коми, крапки, скорочення. Доведення до автоматизму ))

– іноді відпрацьовуємо певні букви і з’єднання в каліграфічному зошиті-шаблоні Федієнко по клітинках. Тоді не поспішаємо, намагається писати гарно. В цьому зошиті пише олівцем, щоб можна було стерти негарну букву.

– з чого складається задача (умова, питання, розв’язання, відповідь). “200 задач з математики”, Решетняк В. В. використовують у школі. Задачі всіх типів у великих кількостях. Найскладніші сторінки, де треба написати розв’язання і письмовими літерами слова: “Відповідь: 5 зайченят.” Треную, щоб читав задачі сам і розумів про що йде мова.

– доданок + доданок = сума, зменьшуване – від’ємник = різниця. Знаходження невідомих доданків, зменьшуваного, від’ємника. Мєгаскладно )) Якщо зробити з прикладу задачу — зрозуміло, а якщо є просто числові вирази або таблиця — складніше. На стоп’ятсотому прикладі в голові прояснюється, але треба повторювати, бо знову вилітає. Вчу, якщо не зрозуміло, з числового виразу складати задачу про ніндзяго, щоб стало зрозуміло. Навіть це працює не завжди. Просто треба повторити операцію міліон разів )) Для різноманітності пишемо часом в зошиті за партою, часом маркером на дошці, сидячи на ліжку. Малюємо тих ніндзя. Але, але…

– математична писанина. Щоб не забув як цифри пишуться і оформлюється робота. 4 клітинки зверху, 1 зліва. 2 клітинки відступ до другого стовпчика. Цифри вписуються в клітинку, а не вистрибують з неї. (Тоді ще не прибрали зі школи той жах — прим. ред.)

– читання і вирішування математичних завдань з підручника — знаходження підручника, сторінки, номеру задачі, розуміння про що йде мова, і встигнути записати, поки не забув про що тільки що читав ))

– англійська мова – оксфордські підручники. Нібито цікаво, і йде добре. Все б нічого, але там також є писанина. Хоч і друкованими, але ж все одно треба напрягтись.


Наші цікавинки

– бавимось мікроскопом, подарованим на день народження (справжній лабораторний мікроскоп). Дивимось все підряд 🙂 Звичайно, цибулю, волосся, пір’я, яблуко, пісок, сіль, цукор… До мікроорганізмів ще не дійшли, але спробуємо, коли почистимо окуляр. Надзвичайно цікаво! Усім членам сім’ї ))

– досліди з природознавства. Із шкільної книжки — там є в деяких темах. По типу, подивитись під лупою пісок, сіль. Кинути пісок і сіль в воду, що буде.

– цікаві математичні завдання з зірочкою, легенькі головоломки з підручників математики 1 клас. Особливо, коли їх можна візуалізувати (Є 6 склянок. В перших трьох є вода. Як з допомогою одного переливання зробити так, щоб склянки були заповнені через одну)

– математичні ігри онлайн. Почали вчити десятки-одиниці, рахувати в межах 20, по десятках.
Квадратики: http://www.samouchka.com.ua/ukr/_2des/01/
Змішай фарби: https://www.matific.com/rus/ru/activity/DecimalPaintMixing2Digit
Перелітні пташки: https://www.matific.com/rus/ru/activity/BirdhouseAdditionSubtractionG1Addition1
Магазин для чудиків (додавати десятки): https://www.matific.com/rus/ru/activity/ShopAdditionTens

– подушкоматематика — вона трансформується, залежно від теми. Кажу приклад, якщо правильно відповідає, кидаю в нього подушкою 😉 найулюбленіший урок. Відпрацьовуємо таким чином швидкість з таблицею додавання.

– задачі із збірника 200 задач робимо цікавішими, додаючі подробиці про піратів, скарби, ніндзя, хто куди пішов і навіщо. Так доходить краще.

– читання — беремо цікаву книжку в бібліотеці з великими літерами і гарними малюнками, Назар читає щовечора сам сторінку перед традиційним вечірнім читанням вголос. Любить читати вивіски і все підряд.

– списування, писання — іноді беремо текст з букваря, щоб не забував як він виглядає. А частіше пишемо смішні віршики або тексти, з книжок, або які самі придумуємо. Написав власну книжку (на 1 сторінку) про велетенського кроля, сам проілюстрував. В довільних текстах є одна особливість — використовуються літери, які він ще не пропрацював в прописах. Але для нас це не проблема, бо я можу показати як пишеться нова літера. Таким чином, Назар вміє писати багато букв з тих, що ще не проходили в прописах.

– речення (скоромовку) читає, потім розрізаю на слова, перемішую. Треба скласти речення.

– слово розрізаю на літери, треба знову його скласти. По ходу складає інші слова, які можна скласти з цих літер. Все записує письмовими буквами.

– треную користуватись планшетом. Ну, звичайно, не без ігр. Зареєстрували емейл, гугл-акаунт, скайп. Веде листування з бабусею, дзвонить по скайпу. Вчимось вводити пошукові запити.

– сам робив на комп’ютері проект запрошення на свій день народження (в Open Office міняв параметри сторінки, створював колонки, вибирав шрифт, складав текст. Набрав половину, на все не вистачило терплячки. Сам роздруковував).

таблиця сотні Нікітіних: граємо з нею. Шукає числа, додає віднімає по ній. Рахує десятками. Працює так, як вони пишуть. Якщо висить на видному місці, погляд час від часу на ній зупиняється і починає щось там рахувати. Ще цікавіше, коли грає кілька дітей. Головне, щоб не задовго, щоб не набридло.

– заняття в піцерії. Дуже подобається як веде тьотя Зоряна (ну, вона дійсно щось як видумає цікаве…). Зимове свято, підготовка до свята.

– навчальні мультики. Он, навіть в підручнику Охорона здоров’я рекомендують дивитись Смішариків. Надивиться Пін-код, а потім ходить і фізичні формули видає, і пояснює що вони означають ))

Написала і сама подивилась, що у нас не так вже й мало того цікавого.
Цікаве займає більше часу навчального, більше мого часу на підготовку. Вивчається менший об’єм, ніж просто посадити за парту і тренувати. Але, якщо нема нічого цікавого, то домашнє навчання стає нецікавим, а мама суворою. Ось так кожного дня сперечається шкільна програма і щось цікавеньке ) Часто виграє шкільна програма, бо мама вночі малювала акварель, а не рилась в інтернеті, видумуючи що б такого вичудити. Або мама просто хоче іноді спати вночі ) Додається такий фактор, як мала Алінка. Але, загалом, схоже у нас все добре. І по знаннях Назара, і по тому, що він дуже радий вчитись дома. І мені подобається його вчити дома. Було би добре частіше обмінюватись досвідом з іншими батьками, які вчать дітей дома. Але для цього також треба час, щоб спілкуватись на якихось там форумах. Дякую Аліні Туз за те, що ділиться своїм досвідом в зручному для читання форматі, цікавих розсилках, статтях і вебінарах.

Блог Олени Пригоди, 28.01.16